Islam dan Hari Krismas
Apabila Nabi Muhammad (s.a.w) menyuruh umatnya
berpuasa sunat pada hari Assyura kerana Baginda melihat Yahudi berpuasa pada
hari tersebut kerana bergembira dengan peristiwa terselamatnya Nabi Musa a.s
dan kaumnya dari Firaun dan bala tenteranya.
Baginda menyatakan: “Kita orang Islam adalah lebih
berhak untuk menyambut kegembiraan tersebut dari mereka.
Rasulullah (s.a.w) menyuruh berpuasa tanpa bertanya
dengan lebih lanjut mengenai benarkah tarikh 10 Muharram itu hari terselamatnya
Nabi Musa padahal Rasulullah (s.a.w) sedia maklum bahawa kalendar orang Yahudi
amat berbeza dengan kalendar Arab. Ini adalah kerana perkara tersebut bukan
hanya sekadar tarikh atau masa tapi tumpuan ialah kepada peristiwa yang penuh
signifikan dan bermakna dalam Islam, tidak kira bila dan di mana ia berlaku.
Apa yang penting ialah peristiwa itu merupakan
manifestasi kurniaan Allah yang termaktub di dalam Al-Quran. Nabi Musa ialah
salah seorang Nabi yang wajib kita imani dalam Islam. Maka peristiwa tersebut
berhak untuk orang Islam bergembira dengannya.
Jika kita perhatikan rukun Islam kelima iaitu haji,
ia penuh dengan rahsia-rahsia yang tersirat di sebalik ibadat-ibadat yang
terdapat dalam amalan haji. Ianya berkaitan dengan peristiwa-peristiwa dalam
lipatan sejarah yang pernah berlaku di masa lampau ke atas hamba-hamba Allah
yang soleh.
Bermula dengan tawaf sempena pembinaannya oleh Nabi
Ibrahim dan anaknya mendirikan bangunan ka’abah kemudian mengelilinginya 7
kali. Sa’ie antara Safa dan Marwah adalah bersempena larian Siti Hajar
berulang-alik 7 kali mencari air. Melontar jumrah di 3 tempat ialah bersempena
lontaran batu oleh Nabi Ibrahim, Nabi Ismail dan Siti Hajar kea rah syaitan
yang cuba menggoda mereka.
Ibadah korban pula bersempena peristiwa Nabi Ibrahim
diperintah Allah untuk menyembelih anaknya kemudian digantikan dengan
kambing(kibas). Wuquf di Arafah bersempena pertemuan Nabi Adam dan Siti Hawwa. Peristiwa-peristiwa
ini semua sekaligus menjadi syi’ar agama ini yang wajib kita agungkan sebagai
tanda taqwa kita kepada Allah.
Firman Allah Taala yang bermaksud “ Barangsiapa yang
mengagungkan (ta’zhim) syi’ar Allah, maka sesungguhnya ia adalah dar ketaqwaan
hati”. (Surah al-Hajj::32)
‘Hari-hari’ tersebut diikat dengan makna dan hakikat
yang mendalam dalam syariat sehingga Allah mengabadikan peristiwa-peristiwa
tersebut dalam ibadah haji umat ini. Ini adalah termasuk di dalam ertikata ‘mengingati
HARI-HARI Allah’ sepertimana firmanNya yang berbunyi “Dan ingatkanlah mereka
mengenai hari-hari Allah. Sesungguhnya di dalamnya terdapat tanda-tanda untuk
setiap orang yang sabar dan bersyukur”. (Surah Ibrahim:5).
Ini adalah tanda kerahiman dan kasih sayang Allah
yang mana zat-Nya tidak dapat dicapai oleh akal manusia namun Allah telah
menciptakan dari kalangan makhlukNya yang dijadikan syi’ar agama lalu
pengagungan kita terhadap perkara-perkara tersebut bermakna pengagungan kita
kepada Allah.
Oleh itu, hati yang bergembira dengan kelahiran
salah seorang Rasul yang membawa hidayat petunjuk iaitu Nabi Isa adalah sesuatu
yang terpuji. Tarikh 25 Disember yang didakwa orang Kristian sebagai kelahiran
Nabi Isa samaada ia benar atau tidak hari kelahiran Nabi Isa adalah tidak
menjadi masalah kerana hakikat tidak tertakluk kepada tarikh tapi kepada
peristiwa tersebut.
Bagaimana tidak, di dalam Surah Maryam, peristiwa
kelahiran Nabi Isa dirakam secara terperinci sejak ibu Nabi Isa iaitu Maryam
(as) mula mengandungkannya, bagaimana ketika mengandung, ketika sakit hendak
melahirkan, juga dirakam saat selepas melahirkan dan beberapa hari setelah
melahirkan apabila Nabi Isa bercakap sedang baginda masih bayi (Surah Maryam:
16-34).
Nabi Isa dengan lisannya yang fasih “ Dan
keselamatan ke atasku ketika aku dilahirkan dan ketika aku wafat dan ketika aku
akan dibangkitkan kelak”. (Surah Maryam: 33).
Kegembiraan kita terhadap kelahiran Rasul yang
membawa kurniaan keselamatan ini adalah sesuatu yang dituntut di dalam Quran. Firman
Allah Taala yang bermaksud “Katakanlah (Wahai Muhammad): ‘Dengan kurnia Allah
dan rahmat-Nya, hendaklah dengan itu mereka bergembira’. Kurnia Allah dan
rahmat-Nya itu adalah lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan”. (surah Yunus:
58).
Berkenaan dengan perkataan ‘Krismas’ itu sendiri,
ianya tidak lagi mempunyai makna asal seperti mana dalam akidah orang kristian
kerana perayaan Krismas kini disambut lebih berbentuk kebudayaan. Analisa yang
teliti mendapati makna keagamaan telah ditanggalkan dari perayaan Krismas. Sama
halnya kita diperboleh menggunakan perkataan Januari, Februari, Disember dan
lain-lain yang pada asalnya nama berhala atau dewa bagi bangsa Rom. Tetapi kini
makna berhala atau dewa orang Rom telah dikosongkan dari nama-nama tersebut.
Ucapan tahniah dari orang Islam sempena kelahiran
Nabi Isa ialah dengan pengakuan bahawa baginda ialah seorang hamba Allah,
seorang Nabi dan Rasul pilihan Allah. Tanda kecintaan dan kegembiraan kita
kepada salah seorang utusan Allah. Jika terdapat peluang yang baik,
terangkanlah kepada saudara Kristian kita siapa Nabi Isa yang sebenar.
Mudah-mudahan mereka mendapat hidayah dengan
menonjolkan agama kita ada agama yang penuh kasih sayang dari kecintaan
sepertimana Raja Najashi yang beragama Kristian memeluk Islam setelah mendengar
kisah Nabi Isa dalam Surah Maryam yang dibaca oleh sahabat Rasulullah (s.a.w)
bernama Abdullah bin Ja’far (r.a).
Pada kesempatan ini, kita mengucapkan tahniah kepada
sekalian alam di atas kelahiran Nabi Muhammad Rahmatan lil a’lamin. Nabi isa
dan kelahiran sekalian Nabi dan Rasul.
Selamat dan salam ke atas Nabi Isa pada
kelahirannya, pada hari turunnya di akhir zaman memimpin umat ini kepada Allah,
pada hari kewafatannya dan pada hari kebangkitannya di akhirat kelak.
Sabda NAbi Muhammad (s.a.w), “Aku lebih berhak dan
lebih hampir dengan Nabi Isa ibni Maryam di dunia dan di akhirat. (Riwayat
Muslim).
(Diolah dari kalam al-Habib Ali al-Jufri)
Pkongsian yg bguna.. thanks cik wahidah..
ReplyDeletePleasure izza syahira
ReplyDelete